Lofty
Lofty Pretorius, bývalý motocyklový závodník, sběratel a restaurátor, se s námi podělí o vhled do motorkářské komunity v Jihoafrické republice a jejích začátků. Navzdory jeho úctyhodné sbírce, kde nechybí ani raritní Jawa, je Lofty Pretorius známý mezi motorkářskou obcí zejména jako spoluzakladatel TOY RUNu, největší motocyklové události v celé Jižní Africe.
Lofty začal jezdit, když mu bylo pouhých osm let. Jeho první jízda sice skončila v babiččině růžové zahrádce, ale nenechal se tímto debaklem odradit, právě naopak. Na střední už brázdil ulice na italských strojích, které byly v té době dostupnější než nově přicházející japonské modely.
TOY RUN, charitativní akce založená v 80. letech Liz a Stevem Kealyovými, se stala významnou součástí Loftyho života. Převzal vedení této akce a rozšířil ji po celé Jihoafrické republice, přičemž do roku 2002 působil jako národní předseda. Cílem TOY RUNu je sbírat hračky a finanční prostředky pro znevýhodněné a handicapované děti.
Lofty je hrdým vlastníkem Jawy Z15 double OHC z roku 1954, která je podle jeho slov jediná v Africe.
Lofty poprvé uviděl tento motocykl na Grand Prix v East London na počátku 60. let, když byl ještě mladý. Od té doby po něm toužil, ale skutečně ho získal až mnohem později. Příběh získání tohoto motocyklu je fascinující. Lofty se setkal s bývalým mechanikem motorky, známým jako „Killer McGee“, který mu ukázal rozebraný stroj. Motorka měla tragickou historii – její původní jezdec se na ní zabil při závodě v Kekilani, načež otec jezdce nařídil mechanikovi, aby stroj rozebral.
Od roku 1973 Lofty pátral po celém světě po informacích o této motorce. Mnoho lidí mu tvrdilo, že Jawa nikdy nevyráběla čtyřtaktní motocykly. Průlom nastal až díky dvěma německým studentům, kteří mu pomohli získat informace zpoza železné opony.
Renovace motocyklu byla globálním projektem, na kterém se podíleli lidé z celého světa, včetně Austrálie a Nového Zélandu. Lofty čelil mnoha technickým výzvám, zejména kvůli hořčíkovému motoru, který má odlišné tepelné vlastnosti než běžné hliníkové motory.
Díky TOY RUNu a souvisejícím kampaním se podařilo zlepšit vnímání motorkářů veřejností a zvýšit ohleduplnost řidičů vůči motocyklistům na silnicích. Loftyho příběh je inspirativním příkladem toho, jak vášeň pro motorky může vést nejen k osobnímu naplnění, ale i k pozitivnímu společenskému dopadu. Jeho rozsáhlé zkušenosti a impozantní sbírka, zahrnující i raritní model Jawa, z něj činí respektovanou autoritu v tomto oboru.